Hoe het begon

Alphen aan den Rijn, 27 februari 2022 – Negen jaar geleden kwam de Oekraïense Nataliya Kornyeyeva naar Nederland. Een intelligente vrouw, zeer creatief en een zakenvrouw. Begonnen met een paar klanten om nagels van zeer fraaie decoraties te voorzien uitgegroeid naar een bedrijf met eigen lijn van nagelproducten, tot opleidingen van nagel stylistes en een social media monster, een succesvol en hard groeiend bedrijf.

Toen brak de oorlog uit, mama Nadia en haar zoon Mark wonen nog in Rivne. Voor haar zoon een enorme verantwoordelijkheid om voor oma te zorgen. Oma helpen naar de kelder wanneer er een luchtalarm was, medicijnen mee voor oma omdat ze niet weten hoe lang het duurt, teveel zorgen voor een jonge jongen die ook nog de andere inwoners wil helpen veilig te blijven.

Het plan van Nataliya was om haar moeder naar Nederland te halen, net na het uitbreken van de oorlog geen makkelijke opgave. Slecht vervoer, lange wachttijden aan de grens en met de gezondheid van mama best een opgave. Mama wilde blijven, zag op tegen de rit en probeer dan maar iemand over te halen die niet wil. Uiteindelijk is het Nataliya gelukt om haar over te halen, vervoer te regelen (bus inclusief toilet en wifi) en een rechtstreekse verbinding van Rivne naar Praag. Een reis van een aantal dagen, wachttijden aan de grens tussen 24-72 uur maar uiteindelijk kon mama Nadia naar Nederland toe. Alles op een zondagavond gestart met de verwachting dat mama op een donderdag in Praag zou aankomen. En als de bus dan toch in Praag is kan deze gelijk wat spullen mee nemen naar Rivne, waarom niet??

Dus social media werd ingezet, een oproep voor een aantal hulpgoederen die in Rivne best gebruikt konden worden. 5 minuten na oproep kwamen de 1e reactie binnen, na een kwartier werd duidelijk dat de auto niet groot genoeg was. Gelukkig heeft de stichting een bestelbus dus dan die maar meenemen. Maandagmorgen vroeg, ding dong (deurbel), ik kom wat spullen brengen, ding dong, ik kom wat spullen brengen, rond het middaguur zat de bus vol. Ding dong, ik kom wat spullen brengen……dit ging de hele maandag door en ook de dinsdag……. Dinsdagavond belt Mark uit de Oekraïne met de mededeling dat oma al de Poolse grens heeft gepasseerd. Aan de ene kant een opluchting aan de andere kant haast want het is net zo lang rijden vanaf Poolse grens naar Praag als vanuit Alphen aan den Rijn naar Praag. Snel in de auto en op weg naar Praag om mama op te halen.

Onderweg naar Praag gaat Nataliya door op Facebook, ziet een persoonlijke oproep van iemand uit de Oekraïne voor hulp. Enigszins verbaasd neemt zij contact op en vraagt waar zij vandaan komt? Het is uit Rivne, de geboorteplaats van Nataliya, toevallig denkt ze. Na doorvragen blijkt dat de burgemeester uit Rivne aan zijn inwoners heeft gevraagd om al hun contacten te benaderen in Europa voor hulpgoederen. Deze vrouw heeft een zoon die bij de dochter van Nataliya in de klas heeft gezeten. De vrouw wist dat Nataliya naar Nederland was gegaan en nam daarom contact met haar op.

Inmiddels zijn de goederen in Alphen zoveel geworden dat er een vrachtwagen geregeld moest worden. Social media bracht weer een oplossing, dezelfde dag stond er een Oekraïens transport in Alphen om hulpgoederen op te halen. Ik belde Nataliya en vertelde dat er een vrachtwagen stond en dacht dat ik een grapje maakte. Na 1 week hard werken, sorteren verpakken, veel bedrijven benaderd om te sponsoren is de vrachtwagen vol vertrokken naar Rivne. Inmiddels zijn er contacten gelegd met de stichting Heart for Children of Ukraine in Rivne die samenwerkt met lokale overheid, is er contact met de burgemeester en wordt er dagelijks overlegd waar er behoefte aan is. Transport is rechtstreeks en komt na 2,5 dag op plaats van bestemming aan. De inzameling krijgt bekendheid, de lokale media pakt het op, de goederen blijven binnen komen. Vrachtwagen 2 wordt gevuld en onderweg naar Rivne.

Er is een duidelijke hulpvraag voor medicijnen, medische apparatuur en voedsel. Alle supermarkten in Alphen aan den Rijn worden benaderd voor inzameling actie. Aldi, Jumbo, Albert Heijn en Hoogvliet zeggen direct hun medewerking te geven. 10 supermarkten die in 2 dagen tijd een vrachtwagen vol met voedsel bij elkaar brengen. Social media brengt alweer een uitkomst, tring,tring Hallo zegt Nataliya: Goedendag je spreekt met Jasper, directeur HERO Nederland, ik wil graag jullie actie steunen, wij doneren 6000 stuks babyvoedsel. (19 paletten vol met een verkoopwaarde van €165.000) Inmiddels is transport nummer 3 aangekomen met bijna 17 ton voedsel en wordt er een planning gemaakt voor transport nr.4 Wie had er ooit verwacht dat het ophalen van mama Nadia zou leiden tot een serieuze humanitaire ondersteuning aan de geboorteplaats van Nataliya, kortom niet lullen maar doen.