• Dat de Supermarkt Actie een groot succes is geworden is inmiddels een feit maar toen het idee werd geboren om een inzameling voor boodschappen te organiseren moest er in een korte tijd veel gedaan worden. Er werd een taakverdeling gemaakt onder de enthousiaste vrijwilligers en Nataliya stelde haar mantra in om 1000 bananen dozen vol met boodschappen in te zamelen. Dit aantal was gebaseerd op 30 dozen per pallet x 33 pallets (want die passen in een vrachtwagen) en zo een vrachtwagen vol naar Oekraïne te kunnen sturen.
  • Op weg naar Gerard Dagevos van PAX Groep om af te spreken voor opslag van goederen werd Nataliya gebeld door de directeur van HERO Nederland. Deze wilde de actie ondersteunen met het doneren van 6000 verpakkingen babyvoeding lactosevrij (totaal 19 pallets vol met een verkoopwaarde van zo'n € 165.000,-) De aanloop van de actie was al geweldig begonnen.
  • Bij het benaderen van de managers van de supermarkten bleek dat zij net zo enthousiast waren als wij en kregen alle medewerking om boodschappen in te zamelen op 25/26 maart, uiteindelijk hebben er 10 supermarkten meegedaan aan de Supermarkt Actie HELP OEKRAINE te weten : AH Aarhof, AH Herenhof, AH Ridderhof, Aldi Euromarkt, Aldi Ridderhof, Hoogvliet Atlas, Hoogvliet Baronie, Hoogvliet Julianastraat, Hoogvliet Ridderhof, Jumbo Herenhof.

• Als je in 10 supermarkten gaat inzamelen en dat 2 dagen lang heb je een legioen aan vrijwilligers nodig om dit mogelijk te maken. Zo werden er oproepen gedaan via sociale media en organisaties/instanties benaderd om hun achterban te informeren om te helpen. De aanmeldingen stroomden binnen en in een paar dagen tijd hadden al meer dan 100 vrijwilligers zich aangemeld om te helpen. Om dit goed te coördineren wordt gebruik gemaakt van het programma INZETROOSTER, waar vrijwilligers zelf aan kunnen geven op welk tijdstip bij een supermarkt naar keuze kunnen staan.
  • MELD JE AAN ALS VRIJWILLER VOOR SUPERMARKT ACTIE 20/21 MEI
  • Om de actie kracht bij te zetten werd er een flyer gemaakt met gewenste boodschappen, een banner gemaakt om in de winkel extra aandacht te krijgen en een badge voor de vrijwilligers om herkenbaar te zijn.

• Eindelijk was het zover, de start op vrijdag 25 maart begon al goed. Om 8.30 bij de Aldi Euromarkt waar een pallet met goederen ten waarde van €750,- werd overhandigd aan Nataliya. Wat ging deze dag nog meer brengen?

• De vrijwilligers bij de supermarkten begonnen met het uitdelen van de flyers, het aannemen van de boodschappen en te verzamelen in dozen.

• Deze dozen met boodschappen werden met busjes naar de inzamel locatie aan de Ouvertureweg gebracht. De chauffeurs hebben heel wat kilo's in hun handen gehad en regelmatig werd er even opgemerkt dat dit best wel een zwaar klusje was. Ons vermoeden is dan ook dat na deze heftige 2 dagen aan transporten de nodige spierpijn is ontstaan.

• Op de inzamel locatie worden de boodschappen gesorteerd in verschillende groepen, verpakt in stevige transportdozen en voorzien van etiket in 3 talen (Nederlands/Engels/Oekraïens). De dozen worden keurig gestapeld op pallets en transport klaar gezet, het gewicht per pallet varieerde tussen de 450 en 650kg.

•  Bij Rijnvicus worden de pallets van extra seal voorzien en helpen een aantal loods medewerkers om de vrachtwagen te laden. In totaal zijn er 30 pallets met voedsel, 39 dozen luiers, 61 dozen en 6 palletboxen met hygiëne/medische producten, 31 matrassen, 1 rolstoel, 12 rollators, 1 brancard en 9 zakken met carry sheets geladen.
  • Voor het laden werd er 750 liter diesel ingeslagen bij Schouten Olie (welke gedoneerd is door stichting 1630), de auto gewassen Truckwash Alphen (gesponsord) en de truck voorzien werd van een nieuwe tekst dankzij Shirtjedrukken.nl

• Uiteindelijk vertrok de vrachtwagen uit Alphen aan den Rijn op weg naar Rivne, een reis van ongeveer 2000km, in het begin een vlakke rit maar voorbij Berlijn wordt het klimmen en dalen. Op de grootste klimmomenten gebruikt deze vrachtwagen zo'n 40liter diesel op elke 100km.
  • Na ruim 2 dagen komt de wagen in Rivne, Oekraine aan, waar deze met de hand wordt gelost.